رد کردن لینک ها

سفرنامه ارمنستان

سفر به ارمنستان با ماشین شخصی

حدود ساعت ۱۰ شب بود که دوستام گفتن فردا شب با ماشین خودمون داریم میریم ارمنستان میای یا نه؟ کارم عکاسیه و به سفرهای یهویی و شخصی اصلا نه نمیگم. سریع رفتم تو اینترنت یه جستجوی کلی در مورد ارمنستان انجام دادم که با شرایط سفر، مسیر و مدت زمان، آب و هوا و … آشنا بشم. چون سفرمون انفرادی بود پس محدودیت بار نداشتم و یه سری لوازم رو همراهم برداشتم.

یه کفش رانینگ، چندتا لباس و شلوارک تابستونی نخی، ساعت اسپورت با قابلیت GPS و طی کردن مسافت، دوربین عکاسی Canon 7D با لنز ۱۰*۱۸ و لنز واید ۱۸*۵۵، ۲ تا باطری اضافه، لپ تاپ و رم ریدر، یه دفترچه برای ثبت خاطراتم که موقع بازنویسی فراموش نکنم، لوازم شخصی و یه مقدار دارو.

از صبح روز بعد دغدغه سفر برای ما شروع شد. تماس های مکرر، هماهنگی برای ساعت حرکت و در آخر ساعت ۱۰:۳۰ صبح از جلوی درب خونه حرکت کردیم. مثل همه سفر ها ابتدای سفر همه پر انرژی بودیم و مشتاق دیدن اتفاقات تازه و تماشای دیدنی هایی که فقط در مورد اونها شنیده بودیم.

یه توضیح کلی بدم در مورد شهر هایی که از تهران تا مرز بین کشور ایران و ارمنستان طی میشه. در کل طول این مسیر ۱۲۸۰ کیلومتر هست که نمیدونم چرا در توی گوگل مپ ۱۱۴۴ کیلومتر ثبت شده. شهرهایی که ازشون رد میشیم شامل: کرج، قزوین، زنجان، میانه، بستان آباد، تبریز، سوفیان، جلفا، سیه رود، و در آخر مرز نوردوز می باشد.

میدونید وقتی یک مسیر رو بدون اینکه هدف مسافرت و یا تفریح باشه طی میکنید خیلی چیزها رو نمیبینیم ولی وقتی اسم مسافرت میاد وسط همه چیز رنگ و شکلش تغییر میکنه. توی مسیر اتوبان تهران تا کرج به ذهنم رسید که جاهای دینی کرج رو توی گوشیم جستجو کنم، هیچ وقت فکر نمی کردم توی یکی از شهر های نزدیک تهران اینقدر سایت های دیدنی و زیبا وجود داشته باشه ، بارها برای دیدن اقوام به استان البرز سفر کردم و حتی یک یا دو شب به واسطه دعوت همونجا موندم، اما بی خبر از این همه زیبایی. نام چندتا از سایت های دیدنی که من رو مشتاق به دیدن کرد، بهتوم معرفی میکنم. باغ فاتح، برج تهمینه، قار میدانک، حمام مصباح، قلعه دختر، روستا و آبشار نشترود، آبشار نوجان، آبشار سیجان و ……

پس از طی مسافت ۱۰۵ کیلومتر ( ۱:۵۰ دقیقه ) به شهر زیبای قزوین رسیدیم. این شهر که به واسطه میر عماد حسنی پایتخت خشنویسی ایران نام گرفته است با قدمت ۹۰۰۰ ساله دارای تپه های تاریخی و باغستان های بسیار زیادی است که طی مکاشفات تاریخی در زمان حکمرانی مادها به فرماندهی هانا سیروکا ( از امیران مادها ) از مناطق بسیار مهم شمرده شده است.

میدونید که دیدن سایت های تاریخی و تفریحی استان قزوین حداقل یک هفته زمان میبره، به دلیل نداشتن وقت کافی تصمیم بر این شد که بعد از صرف ناهار چندتا سایت تاریخی و تفریحی این استان مثل: قلعه الموت، حمام قجری، کلیسای کانتور رو ببینیم و همچنین اگر وقت کافی داشتیم از آب تنی توی دریاچه اوان بی نصیب نمونیم.

پیش به سوی ایستگاه شکم

به نظر ما بهترین ایستگاه شکم قزوین یه جاست و اون جایی نیست به جز رستوران کرمانی که به دلیل قیمه نثار قزوینی لذیذش باعث شده هر وقت از این مسیر رد میشیم یه دلی از عزا در بیاریم. حتما بهتون پیشنهاد میدم حتی برای یکبارم که شده امتحان کنید.

رستوران کرمانی

طبق نظر همسفرام بعد از صرف یه غذای چرب و چیلی بازدید از سایت های دیدنی امکان پذیر نیست مخصوصا که نوشیدنی هم دوغ باشه. با دوستام تصمیم گرفتیم قلعه الموت و دریاچه اوان رو از برنامه ریزی سفرمون حذف کنیم که من قبول نکردم ولی تو رای گیری نظر اونها به من چیره شد و قرار بر این شد که توی مسیر رفت به ایروان از حمام قجری و کلیسای کانتور و در مسیر برگشت قلعه الموت و دریاچه اوان دیدن کنیم. این دو سایت دیدنی در داخل شهر قزوین قراردارد.

حمام قجر

اولین سایتی که به سمتش حرکت کردیم حمام قجر بود. این حمام جزو قدیمی ‌ترین و بزرگ‌ ترین حمام‌ های استان قزوین است که ساخت آن در سال ۱۰۵۷ هجری قمری توسط آقای امیر گونه خان قاجار قزوینی که یک نفراز سرداران شاه عباس دوم صفوی بوده ساخته شده است که در ابتدا نام آن حمام پادشاه بود.

بنای تاریخی حمام قجر از سه بخش اصلی سربینه، میاندر و گرمخانه تشکیل شده است:

سربینه: رختکن حمام نامیده میشود و به پاشویه نیز معروف است.

میاندر: فضایی که سربینه را به گرمخانه متصل مینماید. این فضا راهرویی کم عرض، باریک و پر پیچ خم است تا مانع انتقال هوای گرم، گرمخانه به خارج از حمام و هوای سرد بیرون به داخل حمام شود.

گرمخانه: فضای اصلی حمام است که خود شامل قسمتهای متفاوتی است: خزینه آب گرم، چال حوض که همان حوض آب سرد است، بخش اعیان نشین و فضای آب انبارمیباشد که هر کدام دارای کاربری متفاوتی است. بخش گرمخانه زنانه و مردانه مشابه یکدیگر است و به شکل چلیپاست و اتاقکهایی برای شستشو در قسمت غربی و شرقی آن بنا شده است.

حمام قجر

این حمام تاریخی و زیبا با مساحتی در حدود ۱۰۴۵ متر مربع از دو بخش مجزای زنانه و مردانه تشکیل شده است. درب اصلی این بنای تاریخی از سمت جنوب آغاز و پیمودن راه پله های مارپیچ به قسمت سربینه منتهی میگردد. در سربینه بزرگ یک حوض کاشی کاری شده به رنگ آبی ارغوانی در بین ۶ شاه نشین قرار گرفته است. پشت بام این حمام هم ‌سطح خیابان است. این زیبایی و طاق نمای آجری در پلانی ۸ ضلعی توسط یک راهرو به گرمخانه متصل میگردد. سیستم انتقال آب در این گرمابه توسط لوله های سفالی که به نام تنپوشه های سفالی نامیده میشود طراحی و ساخته شده است. طاقها و گنبدهای آجری گرمابه توسط رسمی بندی و یزدی بندی تزئین شده اند و که هر گنبد دارای جام خانه است که بواسطه آن نور حمام تامین می شود.

کلیسای تاریخی کانتور

بعد از بازدید از حمام قجر راه افتادیم به سمت کلیسای کانتور. اولین چیزی که هنگام رسیدن توجه همه را جلب کرد رنگ قرمز این کلیسا بود.در زمان جنگ جهانی دوم همزمان با اشغال ایران توسط شوروی سابق کلیسای کانتور که به برج ناقوس نیز مشهور بود ساخته شد.

این کلیسا دارای یک درب ورودی می باشد که در طرفین آن و بر روی دیوار صلیب های روسی نقش بسته است. بالای ورودی کلیسا یک ناقوسخانه سه طبقه قراردارد که در انتها به یک گنبد کوچک منتهی میگردد. در حیاط این کلیسا دو سنگ قبر که یکی از آنها خلبان روس و دیگری یک مهندس روس است به چشم می خورد. این کلیسای کوچک که محل عبادت روسها در دوره اشغال ایران بود مانند دیگر کلیساها دارای طرح چلیپایی میباشد که محراب آن رو به خاور است. ورودی کلیسا در ضلع باختری می باشد که فضای بخش ورودی با سقف شیبدار نمایان است.

کلیسای کانتور

بعد از بازدید و یک گشت و گذار ۱ ساعته در شهر زیبای قزوین و خرید شیرینی های رنگارنگ قزوین راهی سفرمون شدیم و به سمت شهر بعدی با ماجراهای جدید حرکت کردیم.