رد کردن لینک ها

سفرنامه آذربایجان باکو

باکو نگینی تاریخی بر آذربایجان مدرن

سلام خواستم تجربه سفر خودم به همراه ۴ نفر از دوستانم به کشور آذربایجان و شهر باکو را با شما دوستان به اشتراک بذارم.

اول از همه اطلاعات کلی راجع به آذربایجان را خواندم متوجه شدم باکو بزرگترین شهر، پایتخت این کشور و یک شهر بندری است. موقعیت باکو در ساحل غربی دریای خزر است. در کنار این مطالعات متوجه شدم که از نظر تاریخی هم به ایران شباهت دارد. البته ما به صورت انفرادی سفر کردیم و برای این سفر از آژانس های مسافرتی تور تهیه نکردیم. امیدوارم سفر ما برای شما هم جذاب باشه و اگر قصد سفر به صورت شخصی دارید بتونید استفاده لازم را ببرید.

نقشه اذربایجان

مدت زمان سفر ما به باکو ۴ روز بود که در این مدت زمان سعی کردیم به تمام مناطق توریستی سفر کنیم.

باکو برای سفر های خارجی مقصدی ارزان است و پر از جاذبه های دیدنی. دلیل پیشنهاد من به شما برای سفر به باکو ساحل زیبا، از نظر اقتصادی مناسب است، مراکز خرید و پر از جاذبه های دیدنی دارد . به کشورهای ارمنستان، آذربایجان و گرجستان کشور های حوزه قفقاز می گویند که باکو بزرگترین و مدرن ترین شهر در منطقه قفقاز است. باکو بافت اروپایی دارد و به سرعت در حال پیشرفت است . این شهر مرکز اقتصادی، علمی، فرهنگی و اقتصادی منطقه قفقاز است جمعیت باکو بین ۳ الی ۴ میلیون نفر است.

باکو در تاریخ

از نظر خیلی از مورخین اسم باکو ریشه ای پارسی دارد اما بین آنها اختلاف نظر هست از نظر برخی ریشه این کلمه به زبان پهلوی می رسد و به معنای خدا هست از نظر برخی دیگر از مورخین این تعبیر اشتباهی است و نظر به این دارند که باکو از کلمه فارسی بادکوبه آمده است و علت این نام گذاری وجود بادهای شدید باکو در تمام طول سال است.

اولین بار که در تاریخ به باکو اشاره شده است به قرن ششم میلادی برمیگرده و در زمانی که باکو جزیی از قلمرو ایران بوده است به همین خاطر این شهر پیوند تاریخی زیادی با ایران دارد تا قرن ۱۲ میلادی شماخی به عنوان مرکز آذربایجان بوده است که بعد از وقوع زلزله در شماخی این شهر به طور کامل از بین می رود و باکو به عنوان جایگزینی برای مرکز آذربایجان انتخاب می شود.

در دوره حکومت صفویان بر ایران منطقه باکو از ارزش زیادی برخوردار بوده.

گرجستان و آذربایجان در دوران حکومت فتحعلی شاه بر اساس دو عهدنامه گلستان و ترکمانچای به روسیه واگذار شدند.

در اینستاگرام TechraSeir را دنبال کنید. مسابقه بدهید تور برنده شوید.

تصمیم ما برای سفر به باکو از کجا شروع شد؟

ما با دو راه هوایی و زمینی میتونستیم به باکو برسیم. ترانسفر هوایی با خطوط هوایی ماهان، ایران ایر و بوتا انجام میشود. این مسیر با هواپیما حدودا بین ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه تا ۲ ساعت پیموده می شود. از طریق زمینی هم این مسیر خیلی مورد توجه مسافران و گردشگران است چون هم خیلی طولانی نیست و هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.

وقتی پرسیده بودیم این راه چند ساعته پیموده می شود متوجه شدیم که بین ۱۵ تا ۱۸ ساعت زمان گذر از این مسیر است. وقتی می خواستیم پرواز خودمونو رزرو کنیم درباره ویزا سوال کردم و گفتند در فرودگاه میتوانیم بصورت الکترونیک ویزا را تهیه کنیم ولی چون تا بحال به کشوری سفر نکردم که ویزا لازم داشته باشد نگران ویزا بودم. برای اخذ ویزا خودم زودتر و برای همه اقدام کردم، با این کار هم از نظر هزینه مقرون به صرفه تر شد و هم با خیال راحت، تنها بعد از ۳ روز کاری از تاریخ اقدام ویزای ما حاضر شد.

یک نکته در هنگام خرید بلیط پرواز باکو

راه هوایی را انتخاب کردیم تا در زمان کوتاه تری برسیم و بتوانیم از کل روزمون استفاده کنیم و راحت تر مرخصی بگیریم. ما پرواز بوتا را انتخاب کردیم که به ما گفتند باید خیلی دقت کنیم درباره مقدار بار. چون این پرواز بلیط بدون بار، تا ۱۰ کیلو بار و با ۳۰ کیلو بار داشت. قیمت بلیط ها خیلی با هم متفاوت بودند و از آنجا که ۵ نفر بودیم تصمیم گرفتیم ۲ نفر با بار بگیرند و بقیه بلیط بدون بار خریداری کنند که خیلی هم بصرفه شد و همه راضی بودیم.

موقع برگشت هم تمام خرید هامونو توی ساک همون دونفر گذاشتیم و خیلی راحت برگشتیم. پرواز بوتا به مقصد باکو تنها دو تا ساعت پرواز داره. یکی ساعت ۱:۳۰ بامداد و یکی ساعت ۱۱:۰۰ صبح. ما پرواز ساعت ۱۱ صبح را انتخاب کردیم که به موقع به Check in هتل برسیم.

فرودگاه حیدر علی اف باکو

باکو تنها یک فرودگاه دارد به نام حیدرعلی اف که این اسم این فرودگاه تا قبل از ریاست جمهوری حیدر علی اف فرودگاه بین المللی بینا بوده. فاصله این فرودگاه از باکو ۲۰ کیلومتر و در شمال شرقی باکو واقع شده است. همچنین این فرودگاه مهمترین فرودگاه و قطب هوایی آذربایجان می باشد.

اماکن تاریخی در باکو

قبل از سفر و طی سوال هایی که از سایر دوستام داشتم که به این مقصد توریستی سفر کرده بودند متوجه شدم باکو شامل دو بخش بافت جدید و بافت قدیم است. از اونجایی که تاریخ برای من خیلی جذابه تصمیم گرفتم روز اول این سفر رو به بافت قدیمی این شهر برم تا ببینم این شهر چجوری تمدن های ساسانی، زرتشتی، شیروانی، ایرانی، عربی، عثمانی و روسی را در خود جای داده.

بازار باکو

از بافت قدیمی باکو با نام ارگ باکو یاد می کنند. دوران طلایی این ارگ بین قرون ۱۱ تا ۱۹ میلادی بوده. این قسمت از باکو اماکن دیدنی و جذاب بسیار زیادی دارد که بیشتر آنها در میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند. این ارگ شامل ۲۰ تا ۲۵ محله، کاروانسرا، چشمه آب و بازار می باشد. جذاب ترین قسمت ارگ باکو قلعه دختر می باشد. از دیگر زیبایی های باکو می توان به بلوار ها و خیابان های آن اشاره کرد که در امتداد دریای خزر می باشد.

نگران سفر های درون شهری در باکو نباشید

اگر شما هم خودتون تصمیم به گشت و گزار در باکو را دارید می توانید با استفاده از وسایل نقلیه عمومی مثل تاکسی، اتوبوس و مترو در شهر جا به جا شوید. هزینه مترو و اتوبوس بسیار ارزان و مناسب است بابت هر سفر باید تنها ۲۰ قپیک پرداخت.( در رابطه با پول آذربایجان هم توضیح میدم ). خطوط مترو کل شهر را پوشش نمیدهد و مسیر اتوبوس ها هم که ثابت و مشخص هستند. برای مسیرهای خارج از این خطوط توصیه من استفاده از اپلیکیشن های آنلاین تاکسی است.

یکی از مزایای مهم این تاکسی ها قیمت معین و مشخص آنها است. کرایه تاکسی در باکو برای مسیر های کوتاه ۵ منات و برای مسیر های طولانی تر ۷ منات می باشد.

تاکسی باکو

زبان رایج مردم باکو ترکی و روسی است و تعداد کمی از مردم با زبان انگلیسی آشنایی دارند اما جای نگرانی نیست شما برای تردد تنها کافی است تصویر مکان مورد نظر را به راننده نشان دهید و گشت خود را آغاز کنید. برای بازگشت به هتل هم تنها کافیست کارت هتل را به راننده نشان دهید.

سواحل و هتل های باکو

اگر قصد گشت زدن در ساحل باکو را دارید بد نیست بدانید این ساحل منطقه ای صنعتی است و امکان شنا و تفریحات آبی در همه جای آن فراهم نیست و برای انجام این دست تفریحات میتونید به مناطق نوخانی، سالیان، بیلگاه و مارداکان سر بزنید. در این مناطق هتل هم ساخته شد که اگر بعد دریایی و تفریحات آبی سفر براتون مهمه میتوانید در آنجا اسکان پیدا کنید.

اگر دوست دارید در قسمت ساحلی اقامت داشته باشید میتوانید در هتل های آف هتل، آکوا پارک، آنبوران و دالگا بیچ پارک اقامت کنید. این هتل ها از نظر سرگرمی و تفریح شما رو کاملا تامین میکنند و نیازی به اینکه بخواهید به مرکز شهر بروید نیازی نیست.

اقامت ما در هتل ۴ ستاره دیاموند ( Diamond ) در باکو بود که این هتل را به پیشنهاد کارگزار انتخاب کردیم و از انتخاب این هتل کاملا راضی بودیم، چرا که هم هتل کاملا نو و تازه ساخته شده بود هم کارمندان و کادر هتل بسیار مودب و مهمان دوست بودند همچنین اتاق ها بزرگ و راحت بودند. ما برای گشت و گذار لازم نبود خیلی پول پرداخت کنیم زیرا هتل در مرکز شهر بود و تعداد زیادی کافه، رستوران و فروشگاه نزدیک هتل قرار داشت.

خرید در باکو

ما بعد از اینکه به ساحل رفتیم برای شب تصمیم گرفتیم یک سر به مراکز خرید باکو بزنیم. بعد از پرس و جو از چند نفر از دوستانمون که در هتل باهاشون آشنا شده بودیم و شنیدن توضیحاتشون درباره مرکز خرید مال ۲۸ که یک مجتمع ۵ طبقه بزرگ است و در آن هم برند های لباس ترکیه ای و هم برند های لباس اروپایی و هم فروشگاه هایی که برند خاصی را ندارند وجود دارند. البته در کنار فروشگاه های فراوونی که داشت فودکورت و سینما هم در این مجموعه بود. ما در این پاساژ خرید نکردیم البته چون فروشگاه های برند بودن و قیمت هاشونم گرون بود برای ما!!!

بعد از مال ۲۸ رفتیم به مرکز خرید پارک بلوار که در نزدیکی هتل هیلتون و در همون بلوار زیبای باکو قرار داره یعنی یک تیر با دونشان شما علاوه بر اینکه میتوانید در بلوار باکو قدم بزنید و حسابی خوش بگذرونید میتوانید به این مرکز خرید هم سر بزنید و خرید کنید البته در مرکز خرید پارک بلوار هم فود کورت و هم سینما وجود دارد. ما خرید خودمونو در مجتمع پارک بلوار انجام چون در این مرکز خرید قیمت ها مناسب تر بودند.

جهت خرید و مشاهده پکیج تور باکو اینجا کلیک کنید.

خرید در باکو به صرفه است؟

البته به ما مرکز خرید دیگری هم که معرفی کردند پورت باکو بود که خیلی شیک و مدرن هست و از انواع و اقسام برند ها در این مرکز شعبه دارند و گفتند همه اقلام فروشگاه های این مجتمع خیلی گرون هستند. ما به این مجتمع نرفتیم ولی گفتم براتون که اگر شما علاقمند بودید به اینجا هم میتوانید سر بزنید. ناگفته نماند که اگر شما برند پوش هستید و علاقه به خرید از برند ها رو دارید خرید کردن از این پاساژ براتون بسیار مقرون به صرفه است.

پورت باکو سه طبقه هست و در خود ۷۰ فروشگاه رو جای داده شامل گوچی، بالنسیاگا، تیفانی، باربری و … . همینطور کافه های شیک، شکلات فروشی، ادکلن فروشی، شهر بازی و … .

روز اول سفرمون به باکو شامل گشت و گذار در قسمت قدیمی شهر، رفتن به ساحل، قدم زدن در بلوار باکو و خرید از مراکز تجاری این شهر گذشت.

تبدیل ارز در باکو

روز دوم بعد از صرف صبحانه برای تبدیل دلار به منات به هتل بلوار اتوگراف رفتیم. درباره پول آذربایجان قبل از رفتن از سایت های مختلف تحقیق کردم. ولی چون از قبل دلار تهیه کرده بودم فقط کافی بود که بدونم ارزش هر دلار معادل چند منات است. واحد پول کشور آذربایجان منات است و پول خورد آنها قپیک. هر منات معادل یکصد قپیک است و هر ۱۰۰ دلار حدود ۱۷۰ منات می شود.

با استفاده از دستگاه چنج پولی که در این هتل بود کارمون را انجام دادیم. بعد از چنج کردن پولمون با دستگاه که خیلی کار آسونی بود، به این صورت که دلار رو در محلی که معین شده بود قرار دادیم دستگاه بعد از شمارش پول رقم آن را نمایش داد و نشان داد در مقابل ارزی که بهش دادیم چند منات به ما می دهد. ما می توانستیم این معامله را رد یا قبول کنیم که البته ما قبول کردیم.

رفتیم به گشت و گذارمون برای روز دوم برسیم.

ما تصمیم گرفتیم امروز یک گشت شهری آپشنال رو انجام بدیم. این گشت گروهی را خریدیم و شروع آن از پارک مفاخر بود. که یک پارک خیلی قشنگ بود و در آن آرامگاه مشاهیر هنری، سیاسی و علمی آذربایجان هم قرار داشت. نکته جالب این بود که در بالای مقبره تمام این مشاهیر هم مجسمه های یاد بودی را قرار داده بودند.

از پارک مفاخر به سمت قسمت قدیمی شهر باکو رفتیم در آنجا دروازه ای دیدیم که توسط دیوار های سنگی بلندی محصور شده بود. این مجموعه خیلی قدیمی محل اقامت حکم رانان در قدیم بود.

ارگ باکو

برج های شعله

لیدری که در گشت شهری همراه ما بود برای ما توضیح میداد که باکو تلفیقی از المان های فرهنگی، سنتی و مدرنیته است. اولین سندی که این موضوع را برای ما ثابت کرد وجود ساختمان های شیک و مدرن بود که در حالی که قسمتی از فرهنگ مردم باکو را در خود جای داده بودند یکی از ساختمان های فوق العاده باکو برج های شعله است که مجموع از سه برج استو در مرکز شهر قرار گرفته است.

برج های شعله باکو

در واقع علت نام گذاری این برج ها شباهت آنها به شعله های آتش و دیگر به گفته لیدر ما هویت آذربایجان با آتش گره خورده است. آنش سمبل باکو است، به همین دلیل این برج ها به رنگ آتش و رنگ پرچم آذربایجان نور پردازی شده است. این برج ها سمبل مدرنیته باکو است که در تپه ای مشرف به تمام شهر قرار دارند. برای دیدن تمام زیبایی آن باید در بلوار باکو قدم بزنید و از منظره زیبای نورپردازی که با رنگ های نارنجی، آبی، قرمز و سبز بود لذت ببرید. بعد از تاریک شدن هوا و غروب آفتاب یک منظره بینظیر می بینید.

ما در امتداد مسیر به بنای سفید رنگی رسیدیم که منحنی شکل بود و این بنا بنام حیدر علی اف و برای او ساخته شده بود. بیشتر میزبان نمایشگاه های هنری می باشد و این بنا نزدیک بافت قدیمی قدیمی شهر است.

بزرگترین شعبه KFC در دنیا

بعد از بازدید از ساختمان حیدر علی اف به بزرگترین شعبه KFC در دنیا رفتیم. نهار خود را در آنجا خوردیم و در آنجا برای ما توضیح دادند که در این شعبه کی اف سی سالانه در حدود ۱٫۵ میلیون پرس غذا به مشتریها تحویل می دهند.

در پایان گشت من و همراهانم تصمیم گرفتیم به هتل نریم و به یکی از کافه های باکو برویم. بعد از تحقیق درباره کافه ها ۲ گزینه داشتیم که یکی کافه مادو بود و دیگری کافه سانست ( Sunset ) اما چون ما به دنبال تجربه مزه های جدید در باکو بودیم به کافه مادو رفتیم که باقلواهای خیلی خوشمزه ای داشت و حسابی معروف بود. ۲-۳ ساعتی را در آنجا وقت گذراندیم.

جهت خرید و مشاهده پکیج تور لیریک اینجا کلیک کنید.

سفر به ییلاقات آذربایجان

صبح روز بعد برای رفتن به شهر لیریک لنکران از باکو سوار اتوبوس شدیم. لیریک یکی از مناطق ییلاقی و خوش آب و هوای مرزی آذربایجان است که خیلی نزدیک به آستارا می باشد. یکی از دوستانم تعریف لیریک رو شنیده بود و به ما پیشنهاد داد. ما هم وقتی عکس های لیریک رو دیدیم خیلی خوشمان آمد و تصمیم گرفتیم یک شب هم در آنجا اقامت داشته باشیم. البته اگر کسی از تهران و زمینی برود خیلی راحت تره. چون از مرز فقط یک ساعت و نیم فاصله دارد و از باکو ۶ ساعت راه است. ما چون فقط در اون تایم مرخصی داشتیم می خواستیم حسابی بگردیم.

وقتی به هتل رسیدیم خیلی متعجب بودیم که چرا با اینکه فاصله کمی از ایران دارد تا بحال به این مکان بکر و زیبا نیامده بودیم. اقامت ما در هتل ریلکس بود که یک هتل ۵ ستاره بود و تمام امکانات مورد نیازمون را برای استراحت داشت.

امکانات هتل شامل استخر، زمین سوارکاری، پینت بال، پارک آبی و قایقرانی بود که برای استفاده از هر کدام باید حساب خودمان را شارژ می کردیم. در این هتل صبحانه، نهار و شام به صورت رایگان عرضه می شدند به مسافران.

در کل ما از هتل و همه امکاناتش راضی بودیم در حالیکه هم باران میبارید و هم مه بود ولی خیلی فضای خوبی بود و خیلی خوش گذش. در ضمن اتاق های ما هم کلبه های چوبی بود که دیگه همه چیو تکمیل کرد. فردا صبح راهی باکو شدیم تا به پرواز برسیم.