رد کردن لینک ها

سفرنامه ماسال ماسوله

سفرنامه تور ماسال ماسوله گیسوم

در این نوشته قصد دارم تا شما را همراه خودم به تور ماسال ماسوله گیسوم ببرم.

شنبه ۲۰ بهمن ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۲ شب بود که از میدان آرژانتین به همراه دوستم داریوش سوار اتوبوس مان به رنگ سفید شدیم و به سمت ماسال راه افتادیم، اتوبوس حدودا پر بود و نزدیک به چهل نفر که شامل همه رنج سنی بودند، از دختر بچه ۱۰ ساله گرفته تا پیر مرد ۷۰ ساله.

میدان آرژانتین

به سمت اتوبان همت حرکت کردیم، راهنمای تور با شکلات باراکا تلخ از ما پذیرایی کرد و بعد از خوش و بش و خوشامد گویی با تمام مسافر ها با موزیک های ملایم به سمت کرج مسیر خود را ادامه دادیم. کاپیتان که بی شباهت به بهنام بانی نبود خیلی اصولی و طبق قوانین راهنمایی و رانندگی اتوبوس را میراند. بعد از ۳۵ دقیقه به پایانه کلانتری رسیده و توقف کردیم، در آنجا ۴ نفر به گروه تور ماسال ماسوله گیسوم ملحق شدند، ظرفیت اتوبوس تکمیل شد و تمام صندلی ها پر شدند.

با هم یک سفر گروهی با تور ماسال ماسوله گیسوم تجربه می کنیم.

لیدر موزیک را قطع کرد و با میکرفون ضمن خوشامد گویی کلیات سفر و نکاتی را بابت یک سفر گروهی گوشزد کرد و بعد از این که خودش را به طور کامل معرفی کرد، از همسفران درخواست کرد تا یک به یک بلند شده و خود را با میکروفون به طور کامل معرفی کنند.

مجتمع آفتاب قزوین

بعد از مراسم معارفه که حدود ۱ ساعت به طول انجامید به یکی از مجتمع های نزدیک قزوین رسیدیم، ۲۰ دقیقه زمان داشتیم که از سرویس بهداشتی، فروشگاه ها و کمی تنفس و قدم زدن استفاده کنیم. تعدادی از همسفران که اهل سیگار بودند به محض توقف دور هم جمع شدند و مشغول سیگار کشیدن شدند، تعدادی هم به سوپر مارکت رفته و تنقلات تهیه کردند. من و داریوش هم به کافه رفتیم و اسپرسو سفارش دادیم، بعد از صرف آن مقداری تنقلات تهیه کردیم و سوار بر اتوبوس شدیم. به سمت اتوبان رشت که حرکت می کردیم اکثر مسافر ها پتوی مسافرتی روی خود کشیده و به خواب فرو رفته بودند، یک گروه ۸  نفره هم در انتهای اتوبوس، مشغول گپ زدن و خنده بودند.

به شهر رودبار رسیدیم

این شهر در مسیر اتوبان تهران-رشت است که فاصله آن از تهران ۲۶۸ کیلومتر و در ۶۰ کیلومتری رشت قرار دارد. رودبار وسیع ترین و متنوع ترین شهر استان گیلان است. معانی متعددی برای نام رودبار وجود دارد، مانند: جایی که در آن رودخانه بسیاری جاری است یا ساحل رود یا کناره رود.

رودبار_

رودبار به شهر زیتون نیز معروف است، به علت اینکه رودبار از دیر باز اولین شهر کشت زیتون در ایران و دارای بهترین محصول زیتون در دنیاست. علت اصلی رویش زیتون با کیفیت عالی در رودبار، وجود آب هوای مدیترانه ای آن می باشد و نیز مجاورت با رشته کوه البرز باعث شده که به آن رودبار کوه پایه نیز اطلاق شود. جمعیت رودبار هم اکنون بیش از ۱۳۰۰۰ نفر است. زلزله رودبار که با قدرت ۷٫۶ ریشتر که در سال ۱۳۶۹ هجری شمسی رخ داد، یکی از مرگبارترین رخ داد های طبیعی کشور نام گرفت که حدود ۴۰٫۰۰۰ کشته به جای گذاشت و عامل اصلی تقلیل جمعیت این شهر به حساب می آید.

نزدیک سپیده دم بود که به امام زاده هاشم رسیدیم

امام زاده هاشم جاده رشت بی شباهت به اما زاده هاشم جاده هراز نبود. مکانی کوهستانی و سرد که توقفی حدود ۲۵  دقیقه برای استفاده از سرویس بهداشتی، اقامه نماز صبح، صرف چای و جگر در آن داشتیم.

کباب ماسال

محدوده امام زاده هاشم پر از مغازه های جگرکی بود، مغازه های چراغونی شده و تخت دار درست مثل آبعلی در ابتدای جاده هراز. چند تا سیخ جگر و گوشت با داریوش خوردیم و کلی هم سرما کنارش، از منقل که آتیشی از هیزم های جنگلی بود (که یکی از نکات منفی مغازه داران امام زاده هاشم بود که باعث تخریب جنگل می شود) استوری گرفتیم.

مسیر را به سمت فومن ادامه دادیم.

بعد از ۴۵ دقیقه به شهر فومن رسیدیم. فومن: شانزدهمین شهر گردشگر پذیر کشور عزیزمان ایران است، شهری که در میان باغ ها و شالیزار ها محصور شده است. فاصله شهر فومن تا رشت ۲۷ کیلومتر و تا تهران ۳۵۶ کیلومتر می باشد. این شهر در مسیر راه مسافرانی است که قصد رفتن به ماسوله ، قلعه رودخان ، خلخال ، ماسال ، آستارا و غیره قرار دارد.

از شهر فومن به سمت جاده ماسوله حرکت کردیم.

کمی جلوتر و در رستوران گیل بانو توقف کردیم. رستوران گیل بانو رستورانی شیک با صبحانه سلف سرویس ( که شامل کره، پنیر، گوجه، خیار، نیمرو، املت، سوسی تخم مرغ، عدسی، چای و آبمیوه ) بود. صبحانه را در رستوران صرف نموده و بعد به سمت روستای ماسوله حرکت کردیم.

به ماسوله شهر عروسک های رنگی می رسیم.

شهر تاریخی ماسوله در استان گیلان و در نزدیکی شهر فومن واقع شده است. ماسوله، منظره خانه های قدیمی زرد رنگ که در قابی از جنگل و کوه قرار گرفته است. ماسوله شهری است که در همه ماه های سال میزبان گردشگران داخلی و حتی خارجی است.

چه در زمستان های پر از برف و سرد و چه در تابستان های مرطوب و شرجی. فقط کافی است یک کفش راحتی برای پیاده روی همراه داشته باشید. شهرت ماسوله به خانه های پلکانی، گل های شمع دانی اش که از پنجره و نما های خانه ها آویخته شده است و هم چنین عروسک های دست بافت رنگارنگ که حاصل زحمات زنان روستا می باشد را در خاطر زنده می کند. شهر ماسوله را ماسوله داغ هم می نامند. به دلیل نزدیک بودن به دومین قله بلند کوه های تالش که از رشته کوه البرز می باشد.

ماسوله بیش از ۱۰۰ روز در سال در مه فرو میرود

ماسوله دارای تابستان های معتدل و مرطوب و زمستان های سرد  و مرطوب می باشد. دمای متوسط سالانه در ماسوله حدود ۱۲ درجه سانتیگراد می باشد. شهر کوچک پلکانی ماسوله که در آن سقف هر خانه، حیاط خانه طبقه بالایی است، به قدری جذاب و دیدنی است که گردشگران را به خود جذب می کند و جالب است که بدانید ای شهر شهرت جهانی دارد و توریست های زیادی خصوصا از کشور های اروپایی را به سمت خود می کشاند. در دل این خیابان ها پارک جنگلی ماسوله، آبشار کوشم ((Kooshem و موزه مردم شناسی قرار دارد.

موزه مردم شناسی  ماسوله

حتما سری به موزه مردم شناسی ماسوله بزنید، تا با تاریخ کهن این شهر کوچک بیشتر آشنا بشوید. در این موزه ابزار آلات، سنگ ها، ادوات جنگی، شیشه و بسیاری دیگر از اشیاء های قیمتی به چشم می خورد. قدمت برخی از آن ها به بیش از ۴۰۰ سال نیز می رسد. بازدید از موزه حیات وحش ماسوله هم خالی از لطف نیست. موزه ای که مربوط به حیات وحش بوده و در آن انواع حیوانات از قبیل خرس، روباه، شغال و غیره تاکسیدرمی شده است.

حال و هوای خیابان های ماسوله

در خیابان های پلکانی ماسوله تعداد زیادی مغازه وجود دارد، که از خوراکی گرفته تا صنایع دستی را به فروش می رسانند. ماسوله دارای رستوران ها و سفره خانه های زیادی می باشد و توصیه من به شما برای صرف نهار استفاده از غذاهای محلی آنجا می باشد.

غذا ماسوله

معروفترین غذای ماسوله شامی مخصوص ماسوله می باشد. البته از چنجه و کوبیده آن که از گوشت تازه تهیه می شود هم نمی شود چشم پوشی کرد. شهر ماسوله از مقصد های مسافرتی ای است که خرید سوغاتی هایش واجب است.

عروسک هایی ساخته دست زنان ماسوله

به عقیده خیلی از گردشگران جذابترین سوغات ماسوله عروسک های رنگارنگ بافتنی کوچک و بزرگ آن است که توسط زنان ماسوله با نهایت ذوق و سلیقه بافته می شود. من یک عروسک از این روستای زیبا خریدم و آن هم شد سوغاتی خواهر زاده ام. البته از خوراکی های خوشمزه دیگر نمی توان گذشت، خوراکی هایی هیجان انگیز مانند لواشک، رب انار، آلوچه، اگردک ( Agardak ) و غیره. در فروشگاه ها علاوه بر محصولات مسی و برنجی، ظرفهای سفالی، جوراب های رنگارنگ پشمی، گیوه، گلیم و محصولات حصیری نیز می توان خرید و بازدید نمود.

رودخانه های ماسوله

ماسوله به طور کلی ۳ رودخانه دارد. نام های رودخانه ها عبارتند از رودخانه سیاو رود، رودخانه پلنگ درو و رودخانه ماسوله رودخان می باشند. این رود خانه ها علاوه بر طراوت و سر سبزی که به ماسوله می بخشند، زیبایی بی نظیری را خوصوصا هنگامی که شهر را مه فرا گرفته است، ایجاد می کند. ماسوله دارای آبشار های پراکنده و متعددی است. معروفترین آبشار آن آبشار ماسوله رودخان است. این آبشار در امتداد رودخانه ماسوله رودخان واقع شده است و نزدیک ترین آبشار به ماسوله محسوب می شود. برای بازدید  از آبشار ماسوله رودخان باید یک مسیر حدودا ۲۰ دقیقه ای را طی کرد. آبشاری  که حدود ۱۵ متر ارتفاع دارد. بعد از باز دید از روستای پلکانی ماسوله، آبشار ماسوله رودخان و خرید سوغاتی سوار اتوبوس شدیم.

مسیر را به سمت فومن ادامه دادیم

به سمت رستوران گیل بانو فومن حرکت کردیم. البته من قبل از حرکت به سمت رستوران در رابطه با خوشنامی رستوران گیل بانو از اهالی ماسوله پرس  و جو کردم که آنها در جواب تایید کردند جز بهترین رستوران های فومن است. در آنجا غذا به صورت منو باز بود و می توانستیم از غذا های موجود در منو که شامل زرشک پلو با مرغ، چلو جوجه کباب، چلو کباب کوبیده، میرزا قاسمی با برنج کته، باقلی قاتق، ترشی تره، خورشت قیه، خورشت قرمه سبزی به همراه مخلفات انتخاب کرده و تناول کنیم.

گیسوم  بینظیر

بعد از صرف نهار از جاده فومن به سمت شهر تالش حرکت کردیم. بعد از شهر پره  سر ( Pareh sar ) به جاده زیبا و رویایی ساحل و جنگل گیسوم می رسیم. ساحل و جنگل گیسوم : شما کمتر جایی را می بینید که مثل گیسوم، ساحل و جنگل را با هم داشته باشد. در گیسوم گیلان، دریا فاصله اش با جنگل بسیار کم است. این مورد خاص برای خیلی ها باعث جاذبه شده و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

گیسوم در غربی ترین نقطه استان گیلان واقع شده، در ۳۰ کیلومتری جاده اسالم-خلخال که مساحت این جنگل حدودا ۸۰ کیلومتر مربع می باشد. پوشش گیاهی جنگل گیسوم متشکل از ۷۶ گونه گیاهی می باشد که شامل درختان ازگیل، انار، آلو، انجیر، زردآلو، سیب و به است. نام گیسوم از روستایی در همان حوالی برگرفته شده است.

آب و هوای گیسوم

جنگل  گیسوم در نیمه دوم سال بسیار سرد است و معمولا در بهار و تابستان طرفداران زیادی دارد. این جنگل زیبا هم اکنون به پارک جنگلی گیسوم تبدیل شده و دارای آلاچیق های مناسب و متعددی برای پیک نیک می باشد. از ساحل و دریای گیسوم هم برای قایق سواری، پاراگلایدر، موتور های ATV یا همان چهار چرخ و اسب سواری استفاده کنید و لذت ببرید.

منو داریوش نیز از پاراگلایدر که هیجان بیشتری نسبت به بقیه داشت استفاده کردیم و بر فراز دریای کاسپین به پرواز در آمدیم و نمای زیبای ساحل و جنگل گیسوم را از بالا نظاره گر بودیم بعد از ۵ دقیقه لذت و هیجان فرود آمدیم و ارمغان پاراگلایدر برای ما دیدی بی نظیر بر منطقه توریستی گیسوم بود. بعد رفتیم در یکی از آلاچیق ها و همراه چند نفر از همسفران از قلیان چوبی و چای طبیعی و آتشی گیلان لذت بردیم.

در اینستاگرام TechraSeir را دنبال کنید. مسابقه بدهید تور برنده شوید.

مسیر را به سمت ماسال پیش گرفتیم

نزدیک غروب آفتاب بود که کم کم به همراه داریوش و همسفرانمان سوار بر اتوبوس شدیم و به سمت ماسال حرکت کردیم. بعد از حدود ۱ ساعت به شهر ماسال رسیدیم. ماسال شهری در استان گیلان است، که در کناره کوه های تالش بنا شده است و فاصله ماسال تا ساحل دریا حدودا ۴۵ کیلومتر می باشد. معنی ماسال، کوه وار، کنار کوه یا  دارای کوه می باشد. ماسال سرزمینی است که به دلیل وجود ییلاق های بکر و کلبه های چوبی اش و نیز پدیده اقیانوس ابر که به وفور در آن رخ می دهد بسیار پر طرفدار شده و هرساله، خصوصا در فصل بهار و تابستان جمعیت زیادی را به سوی خود می کشاند. شهرستان ماسال دارای دو بخش مرکزی و شاندرمن می باشد. هر دوی آنها بکر و طبیعی می باشد.

ماسال شهر غارها

در شهرستان ماسال بیش از ۱۷ غار بزرگ و کوچک وجود دارد. بزرگترین و معروفترین  آن غار آویشو نام دارد این غار شگفت انگیز در بخش شاندرمن شهرستان ماسال واقع شده است و یکی از کم نظیرترین غار ها در سطح کشور است. ماسال یا همان بهشت گمشده ایران منطقه ای ییلاقی، سرسبز و دارای جنگل های دیدنی و منحصر به فرد می باشد.

غار ماسال

بازدید از این منطقه در هر فصل و هر بار لذت بخش تر از بار قبل می باشد. منطقه ماسال در استان گیلان و در ارتفاع ۴۴ متری از سطح دریا قرار دارد. ماسال دومین شهر مرتفع گیلان بعد از رودبار می باشد. اقتصاد ماسال مانند مناطق دیگر استان گیلان بر کشاورزی و دام پروری استوار است. همچنین انجام فعالیت هایی از قبیل پرورش طیور، پرورش ماهی قزل آلا، زنبور داری و صنایع دستی از اقتصاد این شهر به حساب می آید.

کلبه های چوبی اقامتگاه ماسال

بعد از رسیدن به ماسال و رفتن به اقامتگاه که به صورت کلبه های چوبی و گروهی بود به استراحت پرداختیم. من به همراه داریوش، مسعود، محمد و نیما که از همسفرانمان بودند و در تور ماسال ماسوله گیسوم بعد از معرفی در اتوبوس با هم دوست شده بودیم در یک کلبه ساکن شدیم. شب بعد از کمی استراحت و صرف شام در رستوران اقامتگاه، که منوی آن شامل کباب ها و غذاهای محلی بود. من و داریوش برای تنوع یک پرس شیشلیک و یک پرس باقلی قاتق سفارش دادیم. هر دوی آنها بسیار خوشمزه و لذیذ بودند.

کلبه ماسال

رستوران در کنار همان کلبه های چوبی بود و هزینه اش بر عهده خودمان بود. لیدر برای همسفران تور ماسال ماسوله گیسوم در پشت اقامتگاه آتش درست کرد و ما به همراه دیگر دوستانمان در کنار آتش جمع شدیم. در کنار هم به هم خوانی ترانه های محبوب قدیمی و جدید  شدیم. بعد از صرف چای آتشی و سیب زمینی کبابی که در همان آتش لیدر برای ما درست کرد به سمت کلبه های چوبی رفتیم و خوابیدیم تا برای برنامه های فردا آماده شویم. راستی اسم لیدر ما کیارش بود که بسیار با انرژی و مسلط به اوضاع تور و منطقه بود.

آغاز روز دوم تور ماسال ماسوله گیسوم

صبح روز دوم بعد از صرف صبحانه که به صورت منوی باز بود و این منو شامل املت، نیمرو، کره مربا، خامه عسل، کره پنیر همراه با چای دبش لاهیجان بود. به سمت و سایل نقلیه که برای رفتن به ارتفاعات ماسال برایمان تدارک دیده شده بود رفتیم. این وسایل نقلیه مینی بوس بودند ولی لیدر به ما گفت که اگر در فصل گرمتری با آب و هوای بهتری به این تور می آمدیم از نیسان وانت یا خاور برای رفتن به ارتفاعات استفاده می کردیم و از هیجان بیشتر و همچنین هوای پاک و بی نظیر این ارتفاعات لذت میبردیم. کرایه مینی بوس ها برای هر نفر ۲۰ هزار تومان بود که به عهده خودمان بود و همسفران به صورت اختیاری می توانستند سوار آنها شوند.

مینی بوس ماسال

غرق شدن در اقیانوس ابر ها

بعد از راه افتادن مینی بوس در جاده پر پیچ و خم و پوشیده از درختان سر به فلک کشیده ارتفاعات ماسال که حدودا نیم ساعت طول کشید به یک دشت زیبا که در آن اقیانوسی از ابر ها در زیر پایمان بود رسیدیم.بهشت زمینی که در آن از ماشین ها پیاده شدیم اولسبلانگاه ( Olesbelangah ) نام داشت. اولسبلانگاه به معنای درختی در ارتفاع بلند است. محل فوت میرزا کوچک خان جنگلی کمی بالاتر از اولسبلانگاه، در روستای گیل وانه است که در همان جا نیز دفن شده است. طبیعتگردان می توانند از آن مکان دیدن نمایند. این جاده، به جاده قدیم ماسوله به خلخال منتهی می شود و دلیل عمده شلوغی و مورد توجه بودن این منطقه دسترسی آسان به این ییلاقات است.

بافت مسکونی ییلاقات ماسال

به جز هتل فردین معصومی در ییلاقات ماسال، باقی خانه ها چوبی بوده و اجازه ساخت خانه با مصالح داده نمی شود. این روستای زیبا شبکه برق ندارد، روشنایی و همینطور سایر ادوات برقی انرژی خود را از موتور های برق می گیرند. من و داریوش و سایر همسفرانمان مناظری بینظیر و غیر قابل توصیف از اوقیانوس ابر و مه این روستا را تجربه کردیم. کیارش به ما گفت که اکثر روزهای سال در تمام فصول این اتفاق می افتد و روزهای کمی از سال ابرها وجود ندارند.

اگر شما هم خوش شانس باشید این را می توانید ببینید. در ارتفاعات اولسبلانگاه یک ساعت تایم داشتیم تا از فضای زیبا، کلبه های چوبی، اقیانوس ابر و اکسیژن خالص آن استفاده کنیم. اولسبلانگاه جای زیبایی برای عکاسی و فیلم برداری می باشد. گله گوسفندان، گاو ها، اسب های وحشی، دشت لاله های وحشی و غیره سوژه های عالی ای برای عکاسی می باشند.

شروع حرکت به سمت تهران

بعد از یک ساعت دوباره سوار مینی بوس ها شدیم و مجددا از این جاده کوهستانی بی نظیر به سمت محل اقامت حرکت می کنیم. بعد از جمع کردن وسایل و قرار دادن آنها در اتوبوس به رستوران محل اقامت رفته و چلو جوجه کباب ذغالی برایمان آوردند. بعد از صرف نهار به سمت تهران حرکت می کنیم. بعد از حدود یک ساعت به شهر فومن و کلوچه پزی میلاد می رسیم.

کلوچه فومنی

در آنجا اتوبوس توقف کرد و منو داریوش به همراه دیگر همسفرانمان بعد از صرف چای و خرید سوغاتی کلوچه فومنی، باقلوا و شیرینی گردویی به سمت منجیل به راه افتادیم. در راه کیارش برای ما بازی های گروهی تدارک دیده بود، که از جمله آنها پانتومیم و جریمه بازی بود. بقدری سرگرم شده بودیم که فاصله ۲ ساعته فومن به رودبار را متوجه نشدیم.

رودبار آخرین توقف تور ماسال ماسوله گیسوم

در رودبار توقفی نیم ساعته کردیم. در آنجا از سوغاتی فروشی های رودبار به خرید مشغول شدیم. عمده محصولات آنها انواع زیتون، ترشیجات، لواشک های محلی و کلوچه های خوشمزه لاهیجان بود. در آنجا نیز لیدر با آبمیوه و چای و کلوچه از مسافران پذیرایی کرد و بعد از استراحتی کوتاه به سمت تهران حرکت خود را ادامه دادیم.

حدود ۱۲ شب بود که به میدان آرژانتین و محل اولیه حرکت رسیدیم و این تور عالی طبیعت گردی و خاطره انگیز به پایان رسید. ارمغان این سفر برای من و داریوش پیدا کردن دوستانی خوب، دیدن مناظری وصف ناپذیر، تجربه اقامت در کلبه چوبی،  دیدار از آثار تاریخی، بازی و هم خوانی با همسفران و خیلی چیز های دیگر بود.